Közel 8 millió Google keresés elemzése megadta a választ: ennyi kattintást ér a Google 1. hely

Közel 8 millió Google keresés elemzése megadta a választ: ennyi kattintást ér a Google 1. hely

Aki a Google organikus találati listájának első helyén szerepel, az több látogatót, ügyfelet tud szerezni, mint a második helyezett.

Na de mennyivel?

Mekkora különbséget jelent az, ha valaki a lista tetején helyezkedik el, és nem csak az 5. helyen?

És ami talán még érdekesebb: mekkora ugrást lehet elérni azzal, hogy ha akár csak egyetlen pozíciót előrébb lépünk?

Eddig ezekről a kérdésekről főleg csak elméletekben beszéltek: a világ legnagyobb SEO szakértői azonban Google keresések millióit vizsgálták meg, hogy pontos válaszokat kapjanak.

Majdnem 8 millió keresés ellenőrzése után megvan a nagy válasz

A Backlinko a világ egyik legnagyobb SEO cége, és a ClickFlow csapatával karöltve egy nem akármilyen kutatást publikáltak nemrég.

5.079.491 Google keresést elemeztek ki részletesen, amit 874.929 weboldal kattintási adataival vetettek össze.

Miért?

Hogy megtalálják a választ a nagy kérdésre: hogyan alakul az átkattintási arány a Google találati listán elfoglalt pozíció függvényében.

De hogy mi most ne csak egy tanulmányra támaszkodjunk, a Backlinko által gyűjtött adatokat az Advanced Web Ranking hasonló kutatásainak eredményeivel is összevetettük.

Ők összesen 2.843.175 kulcsszót ellenőriztek, és 53.390 weboldalt, ami ugyan kisebb, mint a másik kutatás, de egyvalamiben mégis többet adnak: külön elemezték az asztali és mobil eszközökön történő megjelenéseket.

Ezek birtokában már egy elég átfogó képet kaphatunk arról, hogy mi a helyzet átkattintás terén a Google találati listáján.

Majdnem 8 millió keresés ellenőrzése után megvan a nagy válasz

Tisztázzuk az elején: miért fontos az átkattintási arány?

CTR (Click Trough Rate) vagy más néven átkattintási arány azt mutatja meg, hogy hányan kattintanak a Te oldalad linkjére, mikor találkoznak vele.

Erről legtöbbször a hirdetések kapcsán szoktak beszélni, de fontos, hogy létezik organikus átkattintási arány is: és mi most pont ezzel fogunk foglalkozni.

Arra vagyunk kíváncsiak ugyanis, hogy a Google organikus (tehát a hirdetéseket nem tartalmazó) találati listáján megjelenő oldalak mennyi kattintást kapnak.

Az, hogy ott vagy a Google TOP 10-ben, még csak egy dolog: az is számít, hogy ezzel mennyi embert tudsz elérni!

Szerencsére a kutatást már elvégezték helyettünk olyanok, akik sokkal nagyobb, milliós nagyságrendben tudják gyűjteni az adatokat – nekünk nincsen más dolgunk, csak feltenni a saját kérdéseinket.

3 kérdés, amire választ vártunk ettől a kutatástól:

3 kérdés, amire választ vártunk ettől a kutatástól

  • Megéri küzdeni a Google 1. helyért, vagy beérheti az ember a tizedikkel is?
  • Van élet a Google második oldalán túl?
  • Mik azok a mérföldkövek a Google első oldalán belül, amiket átlépve látványosan megugrik az átkattintási arány?

Nézzük meg ezek fényében, mit tudtunk meg a Backlinko és az Advanced Web Ranking adataiból!

Először a számok: ilyenek az átkattitási arányok a különböző pozíciókban:

Lássuk az átkattintási arányokat, aztán az ezekből, és a további megfigyelések eredményeiből majd levonjuk a tanulságokat.

Google pozíció CTR (Backlinko) CTR asztali (AWR) CTR mobil (AWR)
1. helyezett 31,73% 31,19% 22,44%
2. helyezett 24,71% 15,91% 14,06%
3. helyezett 18,66% 10,07% 9,27%
4. helyezett 13,60% 6,32% 6,09%
5. helyezett 9,51% 4,28% 4,17%
6. helyezett 6,23% 3,03% 2,87%
7. helyezett 4,15% 2,19% 2,08%
8. helyezett 3,12% 1,71% 1,67%
9. helyezett 2,97% 1,38% 1,31%
10. helyezett 3,09% 1,12% 1,01%

Az első oszlop a Google pozíciót mutatja az organikus találati listán.

A második a Backlinko által gyűjtött adatokat, majd azt követik az Advanced Web Ranking asztali és mobil eszközökre irányuló kutatásának eredményei.

Mik látszódnak ebből?

1. tanulság: csak a Google TOP 10 számít igazán

Mindkét kutatás egyértelműen bizonyítja azt, amit egyébként eddig is sejtettünk: minél távolabb vagy az első helytől, annál rosszabbak az átkattintási arányok.

Gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy Te a 15. vagy a rangsorban, a versenytársad pedig az 59., hiszen mindketten ugyanazt a 0-hoz közeli kattintást fogjátok összegyűjteni.

A fentebbi táblázatban láthatod, hogy a 10. hely sem éppen a legerősebb ebben a tekintetben – bőven elég csak elképzelni is, milyen arányokról beszélhetünk akkor, ha még ez az érték is meredeken zuhan lefelé a Google következő oldalán.

2. tanulság: a 10. hely fényévekkel gyengébb, mint az 1.

A 31% körüli átkattintási arány mindkét kutatásban előkerül (egyedül a mobilos keresések esetén beszélhetünk más számokról), úgyhogy ezzel számolva nagyon nem lőhetünk mellé.

Tegyük fel, hogy egy kulcsszóra 10.000 keresés érkezik: ha a találati lista első helyét foglalod el, akkor akár 3.100 kattintást, tehát 3.100 látogatót is szerezhetsz az oldaladnak.

Ugyanez a szám még a legoptimistább esetben is csak 309 a 10. helynél – de ha az AWR kutatását nézzük, akkor még ennél is rosszabb a helyzet.

Önmagában persze az az infó, hogy az első hely minimum 10-szer jobb, mint a tízedik, még nem nagy meglepetést senki számára – de legalább most már adatok is igazolják ezt.

3. tanulság: 1 lépés a Google találati listán is komoly ugrást jelent az átkattintási arányban

A Backlinko tapasztalatai alapján átlagosan 30,8%-kal több átkattintást tudsz elérni, ha 1 helyet előrébb lépsz a találati lista első oldalán.

Persze a növekedés nem egyforma mindenhol, tehát nem mindegy, hogy másodikról ugrasz az első, vagy nyolcadikról a hetedik helyre.

De nézzük akkor ismét a számokat!

Előrelépés Növekedés %-ban (Backlinko) Növekedés %-ban (AWR - asztali) Növekedés %-ban (AWR mobil)
2. -> 1. 28,41 96,04 59,60
3. -> 2. 32,42 57,99 51,67
4. -> 3. 37,21 59,34 52,22
5. -> 4. 43,01 47,66 46,04
6. -> 5. 52,65 41,25 45,30
7. -> 6. 50,12 38,36 37,98
8. -> 7. 33,01 28,07 24,55
9. -> 8. 5,05 23,91 27,48
10. -> 9. -3,88 23,21 29,70

Ahogy a két kutatás eltért a kattintási arányokban is, úgy ugyanez elmondható ennek a növekedési arányairól is, de attól függetlenül, hogy a számok nem egyeznek mindenhol, a tanulságok igen hasonlóak.

Hogyan hat a Google helyezés javulása az átkattintási arányra? (Backlinko)

Ha az előbbi táblázat második oszlopát nézzük végig, akkor a következőket látjuk:

  • A legnagyobb mértékű növekedést a hatodik helyről az ötödikre történő ugrás jelenti.
  • Az ötödik helyről az első felé lépdelve egyre kisebb az emelkedés mértéke.
  • A tízediktől a nyolcadik helyig nincsenek nagy változások (sőt, a tízről kilencre ugrás még visszalépésnek is tűnik a számok alapján, bár nehéz lenne megmagyarázni, van-e ennek racionális oka).

És milyen tanulságokat lehet ezekből leszűrni?

  • Átlag 30,89%-kal nő az átkattintási arány lépésenként a TOP 10-ben.
  • A növekedés nem egyforma minden esetben: harmadikból második helyezetté válni nagyobb ugrás, mint másodikból elsővé.
  • Az 5. hely egy fontos választóvonal: valószínűleg azért, mert asztali gépen (ha nincsenek képek, hirdetések, és bővítmények a találati listán megjelenítve) akkor ez az utolsó, ami még a hajtás felett látszódik – ha a 6. helyezettet látni akarod, ahhoz már görgetned kell.

Hogyan hat a Google helyezés javulása az átkattintási arányra? (Advanced Web Ranking)

Akkor most nézzük a másik kutatás eredményét, ami meglepően eltérő eredményeket mutat az előzőhöz képest.

  • Asztali gépen és mobilon nézve is az 1. hely megszerzése jár a legnagyobb ugrással (előbbi esetében konkrétan az átkattintási arány duplázásáról beszélhetünk).
  • A 10. és a 7. hely között nincs különösebben nagy különbség.
  • Mobilon kisebb az eltérés az első és második helyezett között, mint asztali eszközön történő böngészésnél.

És a fontosabb következtetések:

  • Az 1. hely jelenti a legfontosabb célt, hiszen az ugrás ezután óriási.
  • Asztali eszközön átlag 46,20% a növekedési arány, mobilon 41,62% előrelépésenként.
  • Az első komolyabb ugrások az 5. hely megszerzésével kezdődnek.

Nem éppen egyformák az adatok – de a lényeg látszik

Ha diagrammon ábrázoljuk az adatokat, első ránézésre eltérő eredményeket kapunk.

Nézzük meg a CTR értékeket most csak a Backlinko és az AWR asztali böngészésre vonatkozó kutatása alapján:

Nem éppen egyformák az adatok – de a lényeg látszik

Ez alapján a Backlinko egy kicsit optimistább képet fest le a kattintási arányokról, viszont a végső tanulságokon nem változtat:

  • a két vonal összeér 31%-nál, tehát szinte biztosra vehetjük, hogy a Google TOP 1 ennyit ér a nagy átlagok szerint, és ezután folyamatos a csökkenés,
  • egészen a 8. helyig, ahol egy vízszintes szakaszba érünk, magyarul a 7. hely után mindegy, hanyadik vagy, nagy változást nem fog jelenteni.

Akkor lássuk a növekedés mértékére vonatkozó adatokat!

Akkor lássuk a növekedés mértékére vonatkozó adatokat!

Itt már jócskán eltérnek az adatok, ugyanis az AWR-nél a legnagyobb növekedést az első hely elérésében látják, míg a Backlinko a csúcspontot ebből a szempontból a találati lista közepére lövi be.

Mindkettő logikus, úgyhogy nagyon csodálkozni nem tudunk egyik eredményen se: ez az a pont, ahol az ember széttárja a kezét, és annyit mond: az egyiknek 5 millió keresés elemzéséből ez jött ki, a másiknak 2 millióból meg emez.

Két ponton azonban összeér a két grafikon:

  • a 7. helynél, ami igazolja a korábbi megállapítást, hogy valahol itt van egy nagyon komoly határvonal,
  • valamint az 4-5. helynél: bár az egyik kutatás innentől kezdve az arányok növekedését, a másik pedig épp hogy a csökkenését mutatta, az biztos, hogy a találati lista hajtás fölötti részébe jutni komoly eredményt jelent.

És akkor nézzük meg, választ kaptunk-e a kérdéseinkre!

3 kérdést tettünk fel a cikk elején, és bár a válaszok nem értek váratlanul, mégis érdemes volt megvizsgálni őket.

Megéri küzdeni a Google 1. helyért, vagy beérhetjük a tízedikkel is?

Igen, megéri, mert akár 31%-os átkattintási arányt is elérhetünk a találati lista legtetején állva, arról nem is beszélve, hogy 10-20-30-szoros is lehet a különbség az 1. és a 10. pozíció között.

Van élet a Google második oldalán túl?

Őszintén szólva nincs: már a 10. helyezett is elég alacsony átkattintási aránnyal bír, és ez még tovább zuhan, amikor a második oldalra érünk.

A Backlinko kutatása alapján egyébként a keresők alig 0,78%-a kattint bármire is a 2. oldaltól kezdve.

Mik azok a mérföldkövek a Google első oldalán belül, amiket átlépve látványosan megugrik az átkattintási arány?

A TOP 1, TOP 5, TOP 7 – ezek azok a pontok, ahol komoly mértékben változik a CTR.

A cél tehát a Google TOP 10 – de még ennél sem állunk meg!

Nem véletlen, hogy mi is a TOP 10 helyezés megszerzésére vállalunk garanciát 12 hónapos szerződés esetén minimum (nettó) 1.500.000 Ft-ért.

Ami nincs a Google első oldalán, az gyakorlatilag nem létezik a felhasználók számára, ezért nem állhatunk meg addig, amíg legalább egy 10. helyezést meg nem szerzünk.

Viszont ha idáig eljutunk, még akkor sem dőlünk hátra: azért dolgozunk a linképítéssel, hogy Te az 1. helyre kerülj a legfontosabb kulcsszavaidra, hiszen nekünk is a Te sikered a fontos.

Most már látod, mennyit ér egy weboldalnak a jó Google pozíció – engedd, hogy megszerezzük neked is!

Kérj tőlünk árajánlatot linképítésre most!

Kérj árajánlatot itt!