Van 5 cég ugyanazon a területen.
Mind az öten ugyanazt a munkát végzik, ugyanolyan minőségben, és ugyanazon az áron is.
Mi fogja megkülönböztetni őket egymástól, ha nem az, ahogy megjelennek előtted?
Röviden és tömören összefoglalva ez az arculattervezés lényege: hogy olyan megjelenést biztosítsunk a cégednek, amitől megjegyezhetővé, és a többi cégtől elkülöníthetővé válsz.
Nem tűnsz el a tömegben, nem felejtenek el abban a pillanatban, hogy leveszik a szemüket a plakátjaidról, bezárják a weboldaladat a böngészőben, vagy kidobják a kukába a szórólapodat.
Megmaradsz a potenciális ügyfeleid fejében, és Téged azonosítanak a saját iparágaddal a konkurenciád helyett.
Tetszene egy ilyen helyzet?
Akkor ismerd meg az arculattervezés lényegét!
Definíciókat bőven találsz a neten – most fogalmazzuk meg azt, ami miatt fontos ez Neked.
Az arculatod az, ami alapján megjegyeznek, felismernek az emberek: ennyire egyszerű.
Képzeld magad elé egy barátodat vagy családtagodat: mi jut eszedbe róla?
Egy ruha, egy vastag keretes szemüveg, egy bajusz, egy frizura… van valami meghatározó, amit hozzá kötsz, és ez akkor válik a legfeltűnőbbé, amikor hirtelen megszűnik ez az arculati elem – ezért van az, hogy sok kisgyerek alig bírja felismerni a saját édesapját, ha az egyik napról a másikra leborotválja a szakállát.
Ugyanez van a cégeknél is: egy márka, egy vállalkozás sokkal könnyebben megjegyezhető, ha van valami, amit fejben hozzá tudunk kapcsolni.
Ha azt mondom, hogy „piros és üdítőital”, akkor egészen biztos, hogy a Coca-Cola fog eszedbe jutni.
Persze ennek a cégnek volt már több mint 100 éve, hogy összekösse a fejünkben a színét a márkájával, de lehet mondani más példát is: pl. piros és telefonszolgáltató, sárga és bank, stb., valószínűleg egyre fogunk gondolni.
És ezek még csak színek voltak – mi van, ha ezeket még egy formával, alakzattal, betűtípussal vagy logóval is kiegészítjük?
Ha viszont nincs arculatod, akkor az emberek nem tudnak Téged mivel azonosítani – és jobb esetben meg se jegyeznek, vagy ami még rosszabb: akár össze is kevernek a konkurenciáddal.
Ne hidd, hogy ez csak egy úri huncutság, és csak annak éri meg, aki a világpiacra akar betörni – az arculat a kisebb, hazai cégeknek is rengeteget jelent.
Csak egy példa: van olyan, hogy egy városban két szolgáltató is ugyanazzal foglalkozik, sőt, akár egy utcában is van az üzletük.
Ha mind a ketten ugyanúgy néznek ki, akkor simán előfordulhat, hogy én ugyan az egyiket néztem ki magamnak a neten, de végül a másik üzletébe tévedek be – mert fizikailag ahhoz értem oda előbb – és észre se veszem, hogy nem attól vásároltam, mint akihez indultam.
Hiába tűnik valószínűtlennek, ilyen esetek messze többször történnek meg, mint gondolnád, de van ennél egy még mindennapibb történet is.
Tegyük fel, hogy van 5 szerszámbolt, akik közül én választani akarok.
Mindegyik az ehhez a témához leginkább kapcsolódó kék-sötétkét-szürke színekkel játszik a weboldalán, és gyakorlatilag semmi különbség nincs köztük.
Kivéve azt, amelyik úgy dönt, ő kék helyett sárgára vált – és erre építi az arculatát.
Onnantól kezdve előttem 5 cég lesz: az egyik kék, a másik kék, a harmadik kék, a negyedik kék meg a sárga.
Mindet meglátogatom, és emlékezni fogok rá, hogy a sárga az, amelyik házhozszállítást is vállal, meg rajta kívül az egyik kék weboldalon olvastam hasonlót… de hogy melyiken, azt már nem tudom megmondani, hiszen egyik olyan, mint a másik.
Melyik a valószínűbb: hogy újra átolvasom mind a 4 kék weboldalt, hogy megtaláljam a megfelelőt, vagy hogy inkább visszatérek a sárgához, amit megjegyeztem, és tőle rendelek.
Ennyire egyszerű a gyakorlatban látni az arculat lényegét.
És hangsúlyozom: most csak egyetlen színről beszélek: az arculat ennél messze többet jelent.
Az arculat az, ahogy az emberek látnak Téged, ezért minden felületen egységesnek kell lennie.
Beszélhetünk csak az alapvető kisarculatról, tehát a logóról, a névjegykártyáról, a levélpapírról, de akár az egyedi formájú és mintájú céges bögréről, autómatricáról, egyenpólóról, tollról, stb., mindennek ugyanúgy Rád kell utalnia.
Az nem lehet, hogy a Te céged egyértelmű színe a zöld, de valahol kéken, máshol meg lilán jelensz meg – ezzel épp a lényege veszik el az egésznek.
Éppen ezért, ha arculattervezést kérsz tőlünk, akkor olyan arculati elemeket fogunk tervezni Neked, amik valóban mindenhol tökéletesen jelennek meg – és így megjegyezhetővé tesznek Téged.
Először is arról kell beszélnünk, hogy pontosan mire van szükséged.
A munka akkor kezdődhet el, ha tudjuk, mit is kell pontosan terveznünk – ezt pedig nyilvánvalóan az iparágad is befolyásolja.
Minden területnek megvannak a maga jellegzetességei – vedd példának a fentebb említett vasipari céget és a hozzá kapcsolódó kék színt.
Éppen ezért, ha elmondod nekünk, hogy pontosan mivel foglalkozol, egyből lesznek már nekünk is ötleteink, de a legjobb, ha emellett megmutatod, mik azok az arculati elemek, amik esetleg másoknál tetszenek.
Milyen színeket képzelnél el?
Milyen típusú logót szeretnél?
Van esetleg olyan weboldal, aminek láttán azt mondod „Bárcsak Nekem jutott volna eszembe, hogy így jelenjen meg a cégem”?
Küldd el ezeket Nekünk, és ez alapján el tudjuk kezdeni tervezni azt az arculatot, ami tökéletesen passzol majd hozzád, és mindeközben ki is emel Téged a versenytársaid közül.
Nem csak arra vagyunk kíváncsiak, hogy mit látnál szívesen: azt is közöld velünk, ha van olyan elem, amit nem akarsz az arculatodba!
Ha tudsz róla, hogy a versenytársad már használ egy bizonyos színt, vagy formavilágot, akkor arra is hívd fel a figyelmünket, hiszen ahogy már többször is elhangzott, az a cél, hogy különbözz a konkurenciádtól.
Nem is hinnéd, mennyi nagy márka adta ki utasításként a grafikusainak, hogy mindegy mit találnak ki, de a végeredménynek még távolról sem szabad hasonlítania semmihez, ami a piacon abban a pillanatban található – és ez a leghatékonyabb stratégia, amit követni lehet.
A logó az arculat egy bizonyos eleme, nem pedig az egyetlen.
Csak hogy szemléltessem a különbséget: a Coca-Cola esetében a felirat a logó, az alatta húzódó fehér hullámvonal és a piros háttérszín pedig arculati elem.
Nagyon sokan megoldják annyival az arculattervezést, hogy a logót rányomják pólóra, bögrére, tollra, és ezzel készen is vannak.
Ez azonban még nem arculat – persze előfordulhat, hogy valakinek ennél nincs többre szüksége, és önmagában a logó tervezésben is tudunk segíteni, de azt soha nem fogjuk arculat készítésként eladni Neked.
Semmit sem ér az arculat, ha hagyod, hogy mások megváltoztassák.
Csak egy példa: ha mondjuk a Te céged támogat egy rendezvényt, és annak szervezői fel akarják tüntetni a logódat a támogatóik között, akkor nem színezhetik át azt csak azért mondjuk pirosról zöldre, mert nekik az jobban tetszik.
Annak érdekében, hogy valóban minden felületen megfelelően jelenj meg, érdemes egy arculati kézikönyvet is összeállítani, ami nagyon pontosan meghatározza hogyan, milyen színekkel, milyen méretekben és méretarányokkal lehet a Te logódat, arculati elemeidet feltűntetni valahol.
Természetesen egy ilyen arculati kézikönyv elkészítését is vállaljuk, amennyiben ezzel bízol meg minket.
Használd ki azt a lehetőséget, amit a versenytársaid nagy többsége valószínűleg kihagy: tedd magad megjegyezhetővé egy letisztult arculattal!
Ha már van kész logód, esetleg weboldalad, aminek színvilágához és design elemeihez ragaszkodni szeretnél, az sem jelent problémát: nem kell ilyenkor a nulláról kezdeni, tudunk alkalmazkodni a már meglévő arculati elemeidhez is.
Kérj tőlünk árajánlatot, és beszéljük meg, milyen egyedi arculatot készítsünk a cégednek!
Tiroli Service Kft. | 2016-2024