A szövegírás egyik legnagyobb kérdése, hogy milyen formában szólítsuk meg az olvasót: tegeződjünk vagy inkább maradjunk a magázódásnál?
A tegezés a bizalomépítés és a meggyőzés eszköze, hiszen ez minden esetben egy bizalmi kapcsolatot feltételez.
Ugyanaz a lényege, mint annak a szövegírói törvénynek, hogy „úgy írj, mintha beszélnél az olvasóval”.
Az internet a tegeződés világa, ez egyértelmű, de tény, hogy néha szükség van a magázódásra.
A probléma az, hogy míg szóban csupán egy mondatba kerül engedélyt kérni arra, hogy tegeződhessünk, addig egy cikk megírásakor erre nincs lehetőségünk, tehát nekünk kell meghoznunk saját illemszabályainkat.
Így határozd meg a kommunikációd stílusát!
Több szempont is van, amik mentén könnyebb meghatározni, hogy tegeződéssel, vagy magázódással jársz-e jobban.
- Alapvetően milyen stílusban kommunikálsz, mit képvisel a vállalkozásod?
- Kik alkotják a célcsoportodat?
- Milyen területen tevékenykedsz?
Nagyon fontos, hogy a szöveg, amit írsz, folyamatos legyen, ezért érdemes úgy írni, ahogyan kommunikálsz – így nem utolsó sorban személyesebb is lesz.
Annak is nagy jelentősége van, hogy ki a célcsoportod; bár az interneten többségében a fiatalabb korosztály van jelen, tehát az X, Y, Z és Alfa, így a különféle weboldalakon a tegeződés az általános, ez akkor sem elhanyagolható szempont, hiszen nem csak a weboldaladon keresztül tudsz kommunikálni az ügyfeleiddel.
Az utolsóként említett szempont talán a legfontosabb.
Nyilvánvalóan vannak olyan szakterületek, ahol elengedhetetlen a formális megnyilvánulás és némi távolságtartás, így magázódni kell: például nem feltétlenül előnyös, ha egy magánklinika tegeződik az ügyfeleivel, hiszen az ehhez hasonló területeken elengedhetetlen a tárgyilagosság.
Kérj árajánlatot, és INGYENES témakutatást kapsz tőlünk!
Nem tudod, miről lehetne cikket írni az iparágadban? Ha csak emiatt nem bízol a szövegírásban, akkor árajánlatod mellé mi most gyűjtünk 10 témát, és még 3 Facebook posztot is írunk neked ingyen!
A tegeződés nem jelenti azt, hogy udvariatlan vagy!
Az interneten való kommunikációnak érdemes inkább tegeződőnek lennie, de sokan tartanak ettől, ami ahhoz vezet, hogy megszólítás nélküli szövegek születnek, amik nem csak, hogy személytelenek, de célravezetőnek sem nevezhetők.
Hogy miért?
Mert az illem azt mondja, hogy a magázódás a tisztelet és udvariasság jele, de ez nem jelenti automatikusan azt, hogy ha Te tegezed az ügyfeleidet, akkor nem tiszteled őket!
Ellenben sokkal közvetlenebb és – sokaknak – egyszerűbb is a tegeződés, arról nem beszélve, hogy egyértelműbbé és személyessé is teszi a kommunikációt.
Az olvasód ténylegesen azt fogja érezni, hogy hozzá, neki szólsz, különösen akkor, ha a megszólításokat nagybetűvel írod, ahogyan mi is tesszük.
A weboldalad az első, amivel meggyőzheted a potenciális ügyfeleidet
Weboldalakon akkor szoktunk magázódást javasolni, amikor kizárólag az idősebb (50+) korosztályt szólítjuk meg, vagy magasabb beosztásban lévőket, például cégvezetőket.
Minél szélesebb a célcsoport korosztály szempontjából, annál inkább a tegeződés válik hatékonyabbá.
Ennek az az egyik oka, hogy a magyar nyelv sajátosságai alapján, a magázódás megegyezik az E/3-as alakkal.
Tehát, ha például azt írom, hogy:
„Keressen minket bátran, és kérjen tőlünk árajánlatot!”,
az eléggé távolságtartó és személytelen.
Ha viszont kiegészítjük az „Ön” szóval, akkor ugyan közvetlenebbé válik, viszont ebből is látható, hogy a magázódás használata töltelékszavakat igényel, amitől már nem lesz annyira „olvasmányos” a szöveg.
Tegeződés, magázódás e-mailben
Mivel itt már konkrétan az embert szólítjuk meg, a fogalmazás módja már lehet magázó, bár manapság már ez sem számít túl gyakorinak.
Az e-mail egy fokkal személyesebb kommunikáció, amiben a tegeződés már valóban bántó lehet valakinek (bár az is tény, hogy aki a tegeződés miatt nem hajlandó egy cégtől vásárolni, az valószínűleg így is, úgy is talált volna valamit, amibe beleköthet, és eláll az üzlettől).
A közösségi oldalakon a tegeződés a „menő”!
A Facebook egy abszolút tegező-övezet, annak ellenére, hogy egyre többen képviselik itt is az idősebb korosztályt.
Ugyanez elmondható igazából bármelyik közösségi média platformról; ezeken a felületeken nem szokás magázódni, sőt, még furcsának is tűnhet.
Nagyon kevés olyan cég van, amelyik még ezen a felületen is óvatoskodó és visszahúzódó lenne az ügyfeleivel, ezért itt kifejezetten általános a tegeződő hangnem.
Kérj árajánlatot, és INGYENES témakutatást kapsz tőlünk!
Nem tudod, miről lehetne cikket írni az iparágadban? Ha csak emiatt nem bízol a szövegírásban, akkor árajánlatod mellé mi most gyűjtünk 10 témát, és még 3 Facebook posztot is írunk neked ingyen!
Bárhogy is döntesz, légy következetes!
Akár tegező, akár magázó hangnemben szeretnél az ügyfeleidhez szólni, az minden esetben fontos, hogy következetesen tedd.
Ez alatt azt értem, hogy egy adott platformon belül ne keverd a megszólítási formákat!
Ha a weboldalad szövegezése tegező, akkor minden cikked, minden tartalmad hasonlóképpen készüljön.
Viszont ez nem jelenti azt, hogy például a hírleveleid ne lehetnének magázóak, de akkor mindegyik az legyen!
A legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, ha az egyik üzeneted magázó, míg a következő tegező: nem szerencsés váltogatni.
Például:
- A weboldal szövege lehet tegező, mivel ennek az a lényege, hogy meggyőző legyen és bizalmat ébresszen.
- Az e-mailek esetében válthatunk magázó hangnemre, mivel itt már egy személyesebb kommunikációt folytatunk (és valószínűleg inkább itt veri ki néhány embernél a biztosítékot, ha „letegezik”)
- A Facebookon egyértelműen a tegezés az úr, ezért itt nem javasolt, hogy magázz.
Ne felejtsd el azt sem, hogy a jó szöveg elengedhetetlen!
Nem csak az a fontos egy szövegnél, hogy a megfelelő megszólítást használd, hanem az is, hogy maga az írásod kellőképpen meggyőző és érdekes legyen.
Ha nem tudod, hogy mit, és hogyan írj, ne aggódj, együtt meg fogjuk találni a vállalkozásod hangját! Kérj tőlünk árajánlatot szövegírásra most!